KPT 6044

NAMA KURSUS
:
PEMBELAJARAN BERASASKAN ELEKTRONIK DAN WEB
(Electronic and Web-based Learning)
KOD KURSUS
:
KPT6044
KREDIT
:
4
SLT
:
160 jam
PRASYARAT
:
Tiada
SEMESTER
:
Pertama/Kedua
HASIL PEMBELAJARAN
:
1.        Menganalisis isu semasa dalam pembelajaran berasaskan elektronik dan web. (C4, A3)
2.        Membina dan melaksanakan  mengikut domain reka bentuk, pembangunan, pengurusan, dan pelakasnaan. (C5, P7, A4)
3.        Menilai pembelajaran berasaskan elektronik dan web. (C6, A5, CS8)
4.        Mengenal pasti fenomena semasa dalam pembangunan pembelajaran berasaskan elaktronik dan web. (C6, P6)
5.        Melaksanakan kerja berkumpulan dalam pembelajaran. (C5 , A4, TS5)
SINOPSIS
:
Kursus ini merangkumi perbincangan bagi menganalisa isu semasa dalam pembelajaran berasaskan elektronik dan web dengan tumpuan: mengkaji impak teori pembelajaran, aplikasi rekabentuk instruksional dan teknologi, merancang pembangunan, mengintegrasi dalam pembelajaran, menilai produk dan kesan berasaskan kajian penggunaan teknologi elektronik dan web dalam menyokong pengajaran dan pembelajaran.
SYNOPSIS
:
This course discusses and analyses current issues of electronic and web-based learning technologies with focus on: impact of online learning theories on learning, application of instructional design and technology, development and integration of instructional design and technology in teaching and learning; and evaluation of electronic and web-based learning materials based on research findings.



Jam
KANDUNGAN
1.
Pembelajaran berasaskan elektronik dan web seperti facebook, i-pod dan cyber learning
3

2.
Teori pembelajaran berasaskan elektronik dan web
3

3.
Rekabentuk instruksional dan teknologi
3

4.
Konstruktivisme dan aplikasinya dalam rekabentuk pembelajaran berasaskan elektronik dan web.
3

5.
Teknologi elektronik untuk pengajaran dan pembelajaran
3

6.
Penggunaan teknologi elektronik dan web untuk pengajaran berkesan
3

7.
Perancangan dan rekabentuk bahan pembelajaran berasaskan elektronik dan web
3

8.
   Perkembangan semasa berasaskan kajian: Impak pengajaran dan kognitif kepada pembelajaran berasaskan elektronik dan web. Kajian bahan bacaan dari Jurnal Online, Prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan, MOJET, BJET dll
18

9.
Penilaian bahan pembelajaran berasaskan elektronik
3


JUMLAH
42
PENILAIAN
:
Kerja Kursus                                                                     60%
Peperiksaan Akhir                                                             40%
RUJUKAN
:
Abbey, B., (Ed.). (2000). Instructional and cognitive impact of web-based education. London, UK: Idea Group Publishing.
Heinich, R., Molenda, M. Russel, J. D., & Smaldino, S. E. (2005). Instructional media and technologies for learning. Ohio: Prentice-Hall.
Lever-Duffy, J., Mcdonald, J. B., & Mizell, A. P. (2003). Teaching and learning with technology. Boston, MA: Allyn and Bacon.                  
Littejohn, A., & Pegler, C. (2007). Preparing for blended e-learning. London, UK: Routledge.
Maier, P., & Warren, A. (2000). Integrating technology in learning and teaching: A practical guide for educators. London, UK: Kogan Page.

No comments:

Post a Comment