NAMA
KURSUS
|
:
|
PEMBELAJARAN BERASASKAN ELEKTRONIK DAN WEB
(Electronic and Web-based Learning)
|
|
KOD
KURSUS
|
:
|
KPT6044
|
|
KREDIT
|
:
|
4
|
|
SLT
|
:
|
160 jam
|
|
PRASYARAT
|
:
|
Tiada
|
|
SEMESTER
|
:
|
Pertama/Kedua
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
|
1.
Menganalisis isu semasa dalam pembelajaran
berasaskan elektronik dan web. (C4, A3)
2.
Membina dan
melaksanakan mengikut domain reka
bentuk, pembangunan, pengurusan, dan pelakasnaan. (C5, P7, A4)
3.
Menilai
pembelajaran berasaskan elektronik dan web. (C6, A5, CS8)
4.
Mengenal pasti
fenomena semasa dalam pembangunan pembelajaran berasaskan elaktronik dan web.
(C6, P6)
5.
Melaksanakan
kerja berkumpulan dalam pembelajaran. (C5 , A4, TS5)
|
|
SINOPSIS
|
:
|
Kursus ini
merangkumi perbincangan bagi menganalisa isu semasa dalam pembelajaran
berasaskan elektronik dan web dengan tumpuan: mengkaji impak teori
pembelajaran, aplikasi rekabentuk instruksional dan teknologi, merancang
pembangunan, mengintegrasi dalam pembelajaran, menilai produk dan kesan
berasaskan kajian penggunaan teknologi elektronik dan web dalam menyokong
pengajaran dan pembelajaran.
|
|
SYNOPSIS
|
:
|
This course
discusses and analyses current issues of electronic and web-based learning
technologies with focus on: impact of online learning theories on learning,
application of instructional design and technology, development and
integration of instructional design and technology in teaching and learning;
and evaluation of electronic and web-based learning materials based on
research findings.
|
|
|
|
|
Jam
|
KANDUNGAN
|
1.
|
Pembelajaran berasaskan elektronik dan web seperti facebook, i-pod dan cyber
learning
|
3
|
|
2.
|
Teori pembelajaran
berasaskan elektronik dan web
|
3
|
|
3.
|
Rekabentuk instruksional dan teknologi
|
3
|
|
4.
|
Konstruktivisme dan
aplikasinya dalam rekabentuk pembelajaran berasaskan elektronik dan web.
|
3
|
|
5.
|
Teknologi elektronik untuk pengajaran dan pembelajaran
|
3
|
|
6.
|
Penggunaan teknologi elektronik dan web untuk pengajaran berkesan
|
3
|
|
7.
|
Perancangan dan rekabentuk
bahan pembelajaran berasaskan elektronik dan web
|
3
|
|
8.
|
Perkembangan semasa berasaskan kajian:
Impak pengajaran dan kognitif kepada pembelajaran berasaskan elektronik dan
web. Kajian bahan bacaan dari Jurnal Online, Prosiding Konvensyen Teknologi
Pendidikan, MOJET, BJET dll
|
18
|
|
9.
|
Penilaian bahan
pembelajaran berasaskan elektronik
|
3
|
|
|
JUMLAH
|
42
|
PENILAIAN
|
:
|
Kerja Kursus
60%
Peperiksaan
Akhir
40%
|
|
RUJUKAN
|
:
|
Abbey, B., (Ed.).
(2000). Instructional and cognitive
impact of web-based education.
|
|
Heinich, R., Molenda, M. Russel, J. D., & Smaldino, S. E. (2005). Instructional media and technologies for learning.
|
|||
Lever-Duffy, J., Mcdonald, J. B., & Mizell, A. P. (2003). Teaching and learning with technology.
|
|||
Littejohn, A.,
& Pegler, C. (2007). Preparing for blended e-learning.
London, UK: Routledge.
|
|||
Maier, P., & Warren, A. (2000). Integrating technology in learning and
teaching: A practical guide for educators.
|
KPT 6044
Subscribe to:
Posts (Atom)
No comments:
Post a Comment